آخر الإضافات :

رواية حرب نهاية العالم pdf

هذه رواية مزلزلة، في ما تحتويه من أفكار وما تعرضه من مشاهد. ولسوف يخرج قارؤها مبلبل البال، محيرا، مستمتعا، مستهجنا.... وحين يطوي صفحتها الأخيرة سيجد نفسه أمام السؤال الحتمي: وبعد؟
في الرواية صراع بين معسكرين، قوتين، وقد يتبادر إلى الذهن أن الكاتب يتبنى أحد طرفي الصراع. ولكن مهارة "فارغاس يوسا"

تكمن في أسلوب الطرح الذي ينتهجه. إنك ما إن تنحاز إلى جانب، بفعل قوة الحجة أو دلالة التصرف أو التعاطف الوجداني، حتى ينتشلك الكاتب، بفعل العوامل عينها، ليحطك في صف الجانب الآخر.
إن "فارغاس يوسا" فنان في صنعته. فمع أن الرواية طويلة النفس، ملحمية (تذكر المرء بـ "الحرب والسلام")، إلا أنه يظل ممسكا بخيوطها الكثار المتشعبة إمساك اللاعب الحاذق المسيطر على المفردات كلها. ومن سمات هذه المهارة أنه يعمد إلى التعددية في خطوط السرد، ولكنها تعددية تخدم التنامي الدرامي للأحداث. ومنها أيضا تطويع النحو (وبخاصة أزمان الأفعال) لخدمة هذا التنامي. وفي بعض المقاطع تتداخل خطوط السرد وتتداخل المشاهد من خلال استخدام أسلوب (الفلاش باك) بحيث ينبغي على القارئ أن يشحذ انتباهه لكي يشخص نقاط التقاطع.


The War Of The End Of The World
By: Mario Vargas Liosa
Focused on a cataclysm at the end of an era, Mario Vargas Llosa’s monumental 1981 novel, La guerra del fin del mundo (The War of the End of the World) also appears to want to signal the end of history - or at least the collapse of ideologies that drive it. Furthermore, in its running commentary on the uses of fiction, on the intellectual’s place in the interpretation of history, this enormous novel seems to herald an end to storytelling. Vargas Llosa has elsewhere referred to the writer’s vocation as “a daily and furious immolation,” and it is notable that he should have chosen a novel about a conflagration to set forth one of his clearest - and most polemical - statements on the force of literature.

The novel has as much to do with storytelling as it is does with history, foregrounding the responsibility of the Latin American writer towards pivotal events. In the wake of his own political realignment - an initial euphoria after the Cuban Revolution followed by a proclaimed loss of faith in political utopias - Vargas Llosa has delineated his position on fiction in stark terms: “I have nothing against fictions […] But there are benign and malign fictions, those that enrich human experience and those that impoverish it and are a source of violence” (MW, 300). This very notion has, ironically, polarized criticism of the novel. Where more formally minded readers have placed La guerra del fin del mundo in the former camp, politically oriented critics have been made uneasy by a series of assumptions and assertions which structure the novel: among them, the notion that the writer can step outside ideology to comment on history from a vantage point of “common sense.”


الكتاب : حرب نهاية العالم
المؤلف: ماريو بارغاس يوسا
ترجمة : أمجد حسين
الناشر : دار المدى للثقافة والنشر
- دمشق/ سوريا
الحجم : 18.2 م.ب.
عدد الصفحات : 
720
معاينة الكتاب
G.Drive



↓Download box.com

↓Download DGoogle
شارك الموضوع :

إرسال تعليق

( مَا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ )

تابعنا ..!

twitterfacebook youtube google pluslinkedinrss feedemail

أدخل ايميلك ليصلك جديدنا

لا تنسى الدخول علي إيميلك لتفعيل الاشتراك:

المتابعون

جميع اصدارات سلسلة عالم المعرفة

 
copyright © 2011-2016. مكتبة عسكر - All Rights Reserved